Your cart is currently empty!
LA NOSTRA HISTÒRIA
Sidra Lapplana sorgeix com a emprenedoria l’any 2023, però per a captar la seva singularitat hem de remuntar-nos als anys vuitanta. Uns germans passen dies sencers sota el sol recollint pomes, una a una, al Pla d’Urgell, a Lleida, amb la delicadesa i l’agilitat que caracteritzen l’ofici.
El major d’ells, en acabar les jornades, porta al costat de la canastra plena la satisfacció de tornar a casa amb aliment fresc i deliciós. Cada tarda, se’n menja una i sent en el paladar la pell verda, groguenca i rugosa, el sabor de la fruita que va acompanyar el seu creixement, sent -en definitiva- el sabor de la seva infància.
Serà ell qui, 40 anys més tard, es proposi portar a Barcelona l’aroma dolça de les pomes, però amb una particularitat molt poc explorada a Catalunya: la protagonista ja no és la fruita per ella mateixa, sinó el seu procés de fermentació i transmutació en una deliciosa beguda…, la Sidra.
Què es requereix per a realitzar un Txut?
Tres elements fonamentals: en primer lloc, d’una kupela (barril) que deixi anar la beguda amb una determinada pressió; en segon lloc, d’una certa punteria per a dipositar el líquid en el got, situat a la distància més gran possible de la boca de la kupela; finalment, i sobretot, es necessiten bones companyies reunides al voltant del barril, disposades a compartir-lo i a passar una bona estona a gust junts.
Per això, convidar-vos a fer un Txut de sidra és molt més que animar-vos a beure aquesta magnífica beguda: és obrir un espai per a generar comunitat al voltant d’un hàbit cultural que vehicula llaços d’arrelament cultural i identitari; és donar un xut, una puntada, a la cultura dominant en l’àmbit global, que promou l’individualisme en els hàbits de consum per als moments d’oci.
ELS NOSTRES VALORS
Un dels nostres pilars consisteix a xutar, a trepitjar els hàbits de consum d’aliments i begudes que regeixen la nostra cultura, cada vegada més individualista i orientada únicament a produir guanys extraordinaris per a grans cadenes d’empreses.
El Txut conserva en la ‘T’ del nom la marca gràfica de l’origen basc del qual es va inspirar, el txotx. Preservar les petjades dels nostres costums dóna un sentit comú i comunitari a les nostres experiències quotidianes, les situa en una història col·lectiva i alhora singular, heterogènia i compartida.
Com ja veureu, la nostra aposta és radicalment diferent a aquella de les grans distribuïdores de productes alimentaris. Busquem comercialitzar Lapplana fent aliances entre petits i mitjans emprenedors, fent comunitat amb socis regionals i amb espais històrics, supervivents a la gentrificació barcelonina, per a conservar el deixant de familiaritat que va caracteritzar sempre la presència constant de les pomes en la nostra història personal, en la nostra infància i joventut a la terra del Pla d’Urgell.